2011-04-07

Tank hiány LFDn

Na, Blizzard bátyánk elhatározta, hogy a legkevesebbek által választott szerepkört extra zsákbamacskával fogja jutalmazni az LFD csatornán. Persze máris megy a szájhab, hogy hörr hörr miért pont a tankok meg a healerek kapnak jutalmat, mi lesz szegény DPSsel. És különben is a játékkal alapvető gondok vannak, azért van kevés tank meg healer úgyhogy nem ez a megoldás.
Nos én se tudom, mi lenne a jó megoldás (bár biztos vagyok benne, hogy az alapvető irány, azaz az emberek motiválása a tank/healer szerepkörre nem rossz gondolat), de áttekintem gyorsan az LFD szerepköreivel kapcsolatos hiedelmeket.

1) "A tankolás/healelés nehéz". Igazából nem sokkal nehezebb, mint a DPS szerepkör. Sőt, a tankok rotációja könnyebb szokott lenni, mint a DPSeké. Cserébe kicsit jobban kell figyelniük a környezetükre és esetleg vezetniük kell a csapatot. A valós nehézségi szint tehát nem tér el jelentősen. A healereknek pedig gyakorlatilag nincs is különösebb rotájuk, figyelniük kell 5 HP csíkot és megpróbálni olyan jellegű healeket használni amilyen jellegű sebződést szenved el a csapat. A vélt nehézségi szint viszont sokkal magasabb ezzel a 2 szerepkörrel kapcsolatban: mivel egy 5fős csapatban 3 dps van és a dps követelmények nem magasak, abban a szerepkörben simán elmegy, ha 1-2 ember rosszul teljesít. Egy csapnivaló tankot vagy healert viszont nem tud helyettesíteni senki más. Bizonyos mértékig lehet ellensúlyozni persze ezeknek a szerepköröknek a hibáit is, de sokkal nehezebben, mint a DPS hibáit. A valóság tehát az, hogy A tankolás/healelés nem nehéz, csak felelősebb mint a DPS. Úgy tűnik, ezt az emberek nem szeretik. A játék hibája ez? Nem. Lehet rajta javítani? Amíg ez a 3 szerepkör létezik, nem igazán. Mindig lesz szerepkör, amire nagyobb felelősség fog hárulni, mint a többire.

2) "Több tank spec kéne a játékba, mert az emberek már unják azt ami van". Baromság. LK idején 2-vel több tank spec volt a játékban, mint most. Az LFD sor dps számára ugyanúgy kb 1 instance run idejével egyezett meg, mint most. Ja és mondanom se kell, a 3 tank speccel rendelkező DK kaszt nem volt felülreprezentálva a másik 3 tank kaszthoz képest kicsit sem. Egyértelműen DK tankból volt a legkevesebb anno, legalábbis ebben a battlegroupban alli oldalon tutira. A valóság tehát: a tank specek mennyisége valószínűleg irreleváns.

3) "Azért nincs elég tank mert 30ból csak tank 4 spec van". Vagy ennek a mintájára 30ból 5 healer spec. Ez az előző ponthoz hasonló érvrendszer és ugyanúgy baromság. Ha nem specre, hanem kasztra számoljuk (elvégre egy karakternek a kasztja az ami megváltoztathatatlan, a spece változtatható), akkor a kasztok 40%-a tud tankolni vagy healelni. 20-20%-ra van szükség... Mivel van dual spec rendszer, bárki tarthat egy heal vagy tank specet a fenti 4-4 kasztból, ha nagyon zavarja a hosszú LFD sor. Bőven elég tank és healképes kaszt van. A valóság tehát: a tank és healer specek aránya megfelelő.

4) "Azért nincs elég tank, mert a raidekbe alig kell tank". Ez igaznak nézett ki LK idején amikor szinte minden raid guild 25ös volt és 1 tankra jutott vagy 10 dps. De most a raid guildek kb 90%-a (nézd csak meg wowprogresst pl) 10 fős raidguild. Ami azt jelenti, hogy 1 tankra jut 2.5-3 dps. Továbbá 1 healerre kb 2 dps. Az arányok igazán hasonlóak az LFD 1-3-1 arányszámaihoz. Mégis továbbra is ugyanolyan hiány van tankból és healerből. A valóság tehát: a raider tankok és healerek nem járnak LFDre (eleget).

5) "A tank-heal-dps szentháromság alapvetően hülye koncepció, legyen mindenki DPS". Ízlés kérdése, de ha ezek nem lennének, akkor mégis hogy működnének a csaták? Igen, CCket, stunokat, interruptokat kéne használni, csapatmunkát végezni és kiállni abból ami fáj. Ha bemész egy random instába, pont ezek a dolgok szoktak elmaradni a DPS részéről. És ha kirúgással fenyegeted meg az elkövetőket, 90%ban akkor se változik semmi. Ezen a javaslaton csak röhögni lehet, semmit nem oldana meg, de legalább mindent elrontana és az egész játékot újra kéne írni. A valóság tehát: ez egy agyzsibbasztóan kretén javaslat. Pont ilyen játék lesz a Guild Wars2, akinek erre van igénye, az játsszon olyat.

6) "Azért nincs elég healer, mert az új healing modell szar". Ezen nincs sok vitatni való. Egyrészt ízlés kérdése, hogy szar-e. Ellenben tény, hogy ki lehet healelni minden heroicot, méghozzá szar gearben is, viszonylag könnyen - ha jól vannak végrehajtva a csaták. Nem tudok más következtetésre jutni, mint hogy az a szar, aki mondja :) Mellesleg egyetlen jó healert se ismerek aki az új modell miatt abbahagyta volna a healelést. Valószínűleg akik abbahagyták, azok bénák voltak úgy is.

Eljutunk oda, hogy nincs mit és kit hibáztatni, a probléma gyökerei itt vannak:
1) azok a tankok és healerek akik fő tevékenységként végzik ezt, valószínűleg jók és geareltek ebben a szerepkörben, egyszerűen nem mennek LFDre. Mert nincs onnan nekik semmi, ami kéne - a JP cuccokat kinőtték, a felesleges JP nem váltható be értelmesen. A VP heti capjét megütik raideléssel és/vagy leszarják azt a napi 70 pontot. És ha mégis mennek, akkor valószínűleg guildes csapattal, tehát az LFD tank kínálatát nem javítják.
2) a nem raider játékosok között, akik a JP/VP rewardokat tudnák hasznosítani jóval alacsonyabb a hajlandóság és/vagy képesség arra, hogy ne DPS szerepkört játsszanak. Gondolj bele, aki nem raider az főleg solo contentben utazik. Questel, acsizgat. Neki a dps spec a legjobb választás valószínűleg. Rengeteg ilyen játékos van. Esetleg pvpzik, akkor meg a spece/gearje nem optimális pvere és valószínűleg nem is izgatja az instázás.
3) a dual spec kevés. Sokaknak PVP spec, vagy második dps spec van berakva másodlagosnak, ha egy harmadik lehetőségük is lenne, biztos könnyebben beférne egy tank/heal spec.
4) kevés idegesítőbb dolog van annál, amikor egy faszláma dps megöleti magát aztán előadja, hogy miért is nem ő a hibás, hanem a tank vagy a healer. Ki akar ilyeneknek tankolni/healelni? Úgy van, senki.

A most felajánlott jutalom segít valamennyire, de csak minimális javulást jósolok. Nem kizárt, hogy sok no skill no gear tank és healer fog így megjelenni, ami tovább rontja majd a színvonalat. Ha azt akarják, hogy a raiderek is járjanak randomra, esetleg olyan rewardokat kell adni nekik, amit egyrészt premade csapattal nem kapnak meg, másrészt a raidelést segítik. Consumablek, aoe resurrect scroll, combat res scroll, ilyesmiket tudtam kitalálni 1 perc alatt.

Nincsenek megjegyzések: