2010-08-03

Rotáció? Tényleg?

Nem tudom ki hogy van vele, de engem kezd egy kicsit zavarni ez a "rotáció" kifejezés. Jelentése szerint ez egy mechanikusan ismétlődő dologra kéne utaljon. Pl 122231222312223. A wow játékosok azonban a DPS/tank képességek optimális használati sorrendjére utalnak vele - viszont ezek a használati mintázatok egyre kevésbé statikusak, régesrég nem nevezhetők rotációnak. Az általam játszott specek alapján pár példa (singeltarget ellen, hatékonyságnövelő CDket és szituációs dolgokat nem számolva):

- shadow priest: 3 dotot kell fenntartani (ha a shadowfiendet is annak számoljuk akkor 4et), a fennmaradó időt kitölteni MB-MF-MF "rotával". Mozgás esetén SWD. Heroism esetén jobb gearben az MB eldobható. A dotok eltérő hosszúságúak, emiatt gyakorilatilag nincs megjegyezhető hosszúságú ismétlődő mintázata a képességek használati sorrendjének. Azaz határozottan NINCS rotáció.
- arms warrior: rend-et fenntartod, próbálod CDre nyomni a mortal strikeot, kb 6 másodpercenként procol egy overpower, teljesen véletlenszerűen sudden death (azaz executeolhatsz), a maradék GCDt kitöltöd slammal, de ha nagyon sok a raged akkor HSt is tolsz. Hát ez minden, csak nem rotáció.
- fury warrior: van két képesség amit CDre kell nyomni (WW+BT), a maradék GCDkben slam mehet, HA van bloodsurge proc. 20% alatt geartől függően akár execute is jöhet. Ha sok a rage, HS tolható. Ez közel van a rotációhoz, de a slam procok randomsága miatt túlzás lenne rotának hívni.
- prot warrior: itt mostmár csak prioritási lista van, setbonusok meg buffok függvényében SS vagy revenge az élen, utána devastate és rage függvényében HS használat, bedobva conc blow és shockwaveket is. Nem rotáció, egyértelműen prioritáslista. BCben még rota volt, SS-rev-dev-dev volt a végletekig ismétlendő ciklus.
- arcane mage: itt egy random proc és a managazdálkodás szempontja alapján kell variálni az arcane blast és arcane missile gombok nyomogatását. Ha sok a mana akkor AB spam. Ha kevés, akkor missilessal resetelni kell az AB stackeket, akkor is ha nincs missile barrage proc. Alapvetően azért talán rá lehet fogni, hogy van egy rotáció. 4xAB, 1xAM.
- retardin: van crusader strike, divine storm (T10 setbonusból van rá proc), exorcism (ami proc esetén használandó csak), hammer of wrath 20% alatti ellenfelekre, judgement, consecration. Ezeket gyakorlatilag abban a sorrendben kell benyomni, ahogy a CDjük lejár (illetve a proc engedi). Rotációba is foglalható, de úgy nem elég hatékony. Semmiképp nem nevezném rotának.
- protadin: a legendás 6969-es rota. Felváltva választasz egyet a 6 és a 8-10 másodperc CDjű képességeid közül. Ha nem kell valami miatt eltérni a mintától akkor gyakorlatilag fix sorrendben jönnek egymás után a dolgok és elég hamar ismétlődni kezd a mintázat, akár makrózható is. Na ez egy rota. Mocskosmód unalmas is játszani vele, legalábbis én utáltam.
- healerek: a healerek mindig reaktív és proaktív helyzetértékelés alapján dolgoznak, még a holy pala se gyakran nyomogat egyetlen spellt 100%-ban. Healer rotáció nincs és soha nem is volt.

A többi, általam kevésbé ismert DPS spec nagyrésze is erősen 1-2 proc vagy fenntartandó dot/selfbuff köré rendeződik, amik megölik a kiszámíthatóságot. Ezek miatt gyakorlatilag nem megjegyezhető hosszúságú a rotációjuk, vagy egyáltalán nincs ilyenjük.
Azt még bele se számoltam, hogy mi történik, ha mozogni kell, vagy célpontot váltani, vagy több célpontot kezelni egyszerre. Nem számoltam az utility képességekkel (dispel, önvédelem, fenntartandó debuffok), a DPS boost/ohshit cooldownokkal.

Magyarán arra akarok kilukadni: alig van pár spec a játékban akiknek a hagyományos értelemben vett ROTÁCIÓjuk, azaz statikusan ismétlődő képességhasználati sorrendjük van. Még akiknek ilyen is van (ld protadin) azok se tudják mindig ezt a szigorú rotációt követni, mert akad más dolguk is, ami ezt megtöri.
Miért használjuk akkor ezt a szót, ha egyszer nem írja le a valóságot? Tudom, régen sokkal statikusabbak voltak a képességhasználati minták, ld frostbolt spam vanillában, na az kibaszottul rota! :) De már BC óta is sokat lazult a dolog, LKban pedig végleg dinamizálódott a legtöbb kaszt és valójában prioritási listák alapján dolgozik szinte minden spec.
És ha nem rotának hívjuk, minek kéne hívni?

Nincsenek megjegyzések: