2012-04-01

Balhé lesz. Nagy balhé lesz.

Kicsit megint elővettem az EVEt. Gondoltam, belemászok a bányászat és finomítás témakörébe. A kereskedés úgy tűnik, nem a legjobb választás nekem, mert elég sokat jelen kell lenni a tételek újraárazásához, a cuccok szállítgatásához.

Csináltam egy nagy exceltáblát a gyártási műveletekhez, kiszámoltam, mi lenne, ha gyártanék ezt-azt vásárolt alapanyagból. Nem volt rózsás az eredmény, a legjobb tételek 150-400 ISK/perc profitot mutattak. Napi 200-500K ISK profit gyártósoronként, az épp nem rossz, de az előállt cuccokat el is kell passzolni és tartok tőle, nem mindet tudtam volna könnyen eladni.

Szóval inkább nekifogtam aszteroidokat turkálni. Nincs még bányászhajóm, ezért előkaptam egy destroyert (Cormorant). Némi számolgatással és googlezással sikerült kicsikarni belőle annyi CPU kapacitást, hogy 4 Mining Laser I is felment rá. (Co-Processor volt a kulcsszó) Ezzel elég szépen ömlik az érc, csakhogy a Cormorant raktere csekély 450 m3. Az lófasz, 2.5 perc alatt telebányássza a 4 lézer. Elkezdtem tehát a jetcan mining nevű tevékenységet. Ez abból áll, hogy a raktérből kidobom (jettison) az addig lefejtett ércet. Ez ilyenkor egy Cargo Container nevű dobozban (can) jelenik meg a hajó 100 méteres körzetében. Ezt ki lehet nyitni és drag & drop módszerrel rakni bele a hajó rakteréből dolgokat. Ez a konténer 27500 m3 űrtartalmú, szóval fér bele rendesen az érc.

Jetcan mining folyamatban. Az overview mutatja, hogy az enyémen kívül még van 4 másik konténeres bányász is a körzetben. Bátor emberek :)


Amikor a can megtelik (vagy eluntam a túrást) akkor szépen behúzok az állomásra, átülök a teherhajóba és visszaugrok, felszedem a konténerből a dolgokat. A jetcan egyébként sérülékeny, 1.5 - 2 óra múltán elpukkan, szóval néha mindenképp fel kell szedni belőle a rakományt.

Persze, hogy ez túl szép, hogy igaz legyen. A probléma az, hogy a jetcanba bárki belenyúlhat és lophat belőle! Nem is EVE lenne, ha nem így volna. Viszont, ha belenyúl akkor az aggressziónak számít. A rendőrség nem lövi le érte, de a cargo tulajdonosa onnantól büntetlenül lőheti. Nos, persze, hogy az első jetcan bányász éjjelen megtalált egy ilyen pitiáner tolvaj. Ugyanolyan Cormorant hajója volt, mint nekem. Gondoltam van esélyem ellene. Ha meg bukom a hajót, azzal a vagyonom 1%-a úszik csak el, tehát le van szarva.

Fogtam, beugrottam az állomásra, felvettem az előkészített "PVP" feliratú felszerelést a hajóra és visszamentem. Elkövettem azt a hibát, hogy még túl közelről én "lőttem" elsőnek. Idézőjelben a lövés, mert csak a warp disruptort vágtam rá, hogy ne húzzon el. Elég gyorsan kiderült, hogy ő pedig rövid hatótávra volt kalibrálva és bucira lőtt, mielőtt felvettem az ideális hatótávot. Gyorsan ki is warpoltam az aszteroidaövből és gondolkodtam, hogyan tovább.

Arra jutottam, hogy bizony simán le fogom nyomni, csak ki kell használnom, hogy az én optimális hatótávom jóval nagyobb + van passzív sebességnövelő modulom és afterburnerem is. Magyarán range tankolom, ahogy PVEben a kis szar kalózhajókat. Visszaugrottam az 1-es aszteroidövre, nem volt ott. Át a 2-esre, ottvan. Hát nem a nyakára rakott a gép? A picsába. Gyorsan távolodni kezdtem, megint megnyúzta a pajzsomat közben. Amint elértem a számomra optimális 20km-t, elkezdtem tüzelni. Láttam, hogy rendesen fogy a gépe és közben a pajzsomat is majdnem visszatöltötte a javítómodul. Sajnos ez nagyon sok energiát evett, ezért a warp disruptort ezzel együtt nem tudtam használni. Le is lépett a srác, amint neki is nyilvánvaló lett, hogy itt ő tuti vesztes lesz. Én meg téptem a hajamat, hogy hagytam elfutni.

Mindenesetre ebből is tanultam.
1) Fel kell tenni rakétákat is. PVEre haszontalan volt, de itt PVPben kell valami közelharci fegyver is, no és a rakéta az az.
2) Legközelebb nem lövök/disruptolok elsőnek, mielőtt felvenném az optimális hatótávot.
3) Ha van olyan scanner, ami megmutatja az ellenfélre felszerelt modulokat, azt szerintem érdemes lenne feltennem.
4) A fegyvereim optimális hatótávja PVPben a disruptor 20km-es hatótávján belül kell essen, most nálam sajnos nem így volt.
5) Valamint ha elérek egyszer arra a pontra, hogy tuti kill elébe nézek, akkor gyorsan mondani kell az ellenséges pilótának egy összeget, hogy mennyiért hagyom életben. (ez legyen kisebb, mint amennyit várhatóan veszít, ha meghal) Ha nem fizet, akkor jó. Ha fizet, akkor mégjobb. Így is, úgy is le fogom lőni, de esetleg a szorult helyzetében hajlandó lesz még tejelni is a kivégzésért. Tolvajokat átbaszni igazán nem erkölcstelen dolog, nem igaz?

Az EVEben az ilyesféle dolog általános, a GoonSwarm alkalmazza előszeretettel :) Odamennek gankolni hajókat és felajánlják, hogy pl 200 milláért kihagyják az embert a balhéból. Erre a sok buta majom fizet nekik. Ennek ellenére leölik, sőt szerintem első körben ölik le, hiszen akinek ennyi felesleges pénze van, az zsíros célpont, nem igaz?
Aztán ha valakinek sír a szája, hogy "nem ezt ígértétek bazmeg", azt jól közzéteszik a nyilvános fórumukon és körberöhögik.
Tanulság: soha ne engedj a zsarolásnak.

A GoonSwarm most készül április végén a Burn Jita akcióra, ami kb abból fog állni, hogy mindenkit legankolnak, aki Jita tájára téved ekkortájt. Ez egy nagy kereskedelmi központ, szinte mindig 1000+ ember dokkol itt, másodpercenként több hajó indul és érkezik. Biztosan meg fogtok lepődni, de máris hirdeti a GoonSwarm, hogy megfelelő pénzért felmentést lehet kapni a Burn Jita akció alól. Hogy röhögök már előre a sok hülyén aki fizet (de persze hiába) azért, hogy bejusson egy teljesen kiürült kereskedelmi központba. Az ugye tényleg mocskosul megéri a csomó pénzt!

Az EVE vadnyugat, ezzel a tudattal kell belogolni, aki nem így tesz azt csalódások fogják érni. Lehet, hogy azt is, aki így logol be, de az biztos, hogy a naiv és óvatlan embereket szénné fogja szopatni aki csak éri.

-- * --

Tegnap este megértettem, hogy mi értelme van industrial hajóval (teherhajó) bányászni. A kitúrt érc volumene természetesen így egy nagy nudli lesz ahhoz képest, amit egy bányászhajó vagy akár egy hadihajó produkálni tud, ellenben a nagy raktér miatt nem kell jetcanbe bányásznia ami azt eredményezi, hogy tök nyugodtan ki lehet tabolni fél-egy órára, csak arra kell reagálni, ha menetközben elfogy esetleg a bányászott aszteroid. Akkor nyilván kell egy új célpont, majd ismét kitab.
Ezt ki is próbáltam, Badgerrel kimentem túrni és közben csináltam WoWban egy random HCt, nem volt semmi gond, csak a wow így 10 FPS környékére esett le, ami enyhén zavaró volt. De lényeg az, hogy megcsinálható az afk-mining, ez itt highsecben meglehetősen biztonságos passzív pénzkereset. Persze, aki sokat akar keresni, annak rendes bányászhajóval jetcan-ezni kell, vagy társaságot találni a bányászathoz: valakit, aki felszedi és elviszi a kitermelt cuccot.

Ma estére elvileg meglesznek a skillek ahhoz, hogy beüljek az első igazi bányászhajómba (Osprey), ezzel majd talán jobban fog dőlni a lóvé.

Az EVE a lassú játékmenet ellenére is legalább 2 nagyságrenddel szerethetőbb és érdekesebb, mint a Rift, úgyhogy az utóbbi valószínűleg már süllyedt is. Ha WoW szerű dologgal akarok játszani, akkor WoWozok, ilyen egyszerű. Az EVEben csak egy szerver van, itt van összezárva csúcsidőben ~50K játékos (ennyien szoktak egyszerre belogolva lenni), mindegyik próbál érvényesülni a vadnyugati körülmények között egymást taposva. Nincs ennél érdekesebb szociológiai kísérlet, naná, hogy érdekel. Ha idő hiányában nem tudok vele játszani, akkor is örök plátói szerelmem lesz ez a játék.

Nincsenek megjegyzések: