2012-04-19

Haul trading kísérletek

Figyelem! A bejegyzés második felét erősen átírtam, bővítettem. Tessék az előző verziót elfelejteni!

Gondoltam kipróbálom a haul tradinget (szállítmányozó kereskedelem). Valahol olcsón veszed, máshol messzebb drágán adod. Egyszerű. Ilyen kezdő szállítóhajóban kb 100M érték az a határ, ami felett elkezd komolyabb esélye lenni, hogy kipukkantják az ember hajóját akár highsecben is. Ez a 100M pedig nem egy hatalmas pénz, főleg ha azt nézzük, hogy a haul tradingben 5-50% haszonkulcs van és igen sokat kell utazni a termékkel, hogy megérje. Azaz a kockázat igen gyorsan igen nagyra nő.

Vettem egy Badger Mark II-t és felszereltem, durván 20K EHP-t elértem, ez kb arra elég, hogy suicide gankerek 1-2 fős támadással elvileg nem tudnak kipukkantani.


Ez a hajó nehézkesen repül, a defenzív modulok miatt néha meg kell állni pihenni is, hogy legyen capacitor ugrani és utána modulokat aktiválni. Tettem vele egy 15 ugrásos utat Jita-Dodixie irányba és vissza. Végig ideges voltam, odafele 50M értékű cuccot vittem, ami a készpénzállományomnak vagy háromnegyede volt (hát nem kerestem magam eddig halálra, mert mindennel foglalkoztam, csak pénzkeresettel nem nagyon, valamint a vagyonom jelentős része eladatlan ércben várja az árfolyamok emelkedését).

Úgy döntöttem, hogy ez nem annyira tetszett. Az áruk csak 250, visszafele 120 m3 helyet foglaltak el a 6000-ből. Ennél jobban akkor se nagyon rakhatnám meg, ha volna rá pénzem, mert szétlőnének a lootért. Elkezdtem azon gondolkodni, hogy ha ilyen kis méretű cuccokat viszek, mi értelme egy lassú, kiszolgáltatott hajóba ülni vele? Lewstől kicsit kérdezősködve és googlezva kiderültek az alábbi dolgok:

A cikk hátralevő részét alaposan átírtam, mert kiderültek pontatlanságok fontos részleteket illetően.
  • Ha a hajód warpol nem tudsz targetelni, de téged se lehet célozni és az esetleg már létező targetelések leesnek.
  • Stargaten átugorva a túloldalon 30 mp-ig tartó cloakban kezdesz, ez alatt nem lehet érzékelni a hajót. A cloak viszont azonnal leesik, ha bármit csinálsz.
  • Undockolás után is van egy 30s immunitás (vagy első cselekvésig), bár az nem látszik sehol. Elvileg ez alatt is targetelhetetlen a hajó.
  • Viszont amennyire tudom, kiszolgáltatott vagy, amikor a célállomáshoz érkezel és várod, hogy behúzzanak az állomásra (warp vége, dock request accepted... faszom, dokkolj már, dokkolj már bazeeee, docked)
A hajókat általában akkor szokták megtámadni, amikor a stargaten átugrás után a következő stargate felé irányulnak és warpoláshoz készülve felgyorsulnak. A kereskedőhajók nagyok és 10-20 másodpercig simán eltart nekik egy ilyen align művelet, ezalatt célozhatók, sebezhetők. A másik érzékeny pont a kidokkoláskori align, az gyakorlatilag teljesen ugyanez a téma. A fentebb említett "dokkolj már bazmeg" időszak szintén érzékeny. Az alábbiakban végigveszem, hogy mindezeket a rizikós felületeket hogy lehet közel 0-ra redukálni. (A cloak+MWD témakört ma nem érintem, alternatív megoldásom van, ami persze limitált, mert csak pici hajókkal működik)

Arra a következtetésre jutottam, hogy ha kellően mozgékony a hajóm, akkor szinte semmi idő nem telik el alignolással és gyorsulással. Ha pedig így van, akkor a megfelelő dock/undock bookmarkok használatával bármely 2 állomás között elhaladhatok úgy, hogy szinte lehetetlen targetelni közben. Ha pedig lehetetlen targetelni, lehetetlen megtámadni is. Ezért fogtam a tutorialból megmaradt Condoromat, fiteltem fordulékonyságra és warp sebességre, ráraktam capacitor bővítőket és ezt kaptam:

Align time: 2.5 mp, warp speed 7.2AU/s, signature size 41m. A signature size egyébként azért érdekes, mert minél kisebb, annál tovább tart targetelni. A hajó egész koncepciója arra épül, hogy kevesebb időt töltsön warpon kívül, mint amennyi idő alatt targetelhető. Az egész hajó modulokkal és rigekkel együtt nincs 1M ISK, teljesen filléres dolog, ha kilövik gyakorlatilag "csak" a cargo vész kárba.

Fontos! NEM AKKOR vagy targetelhetetlen, amikor megjelent a WARP DRIVE ACTIVE üzenet! Hanem amikor valóban elindult a warp folyamat. Ez akkor történik meg, ha a sebességed átlépi a maximális sebesség 75%-át. Ez a képernyőn úgy néz ki, hogy a hajó gyorsul, majd egyszercsak "nullára" esik a sebessége, majd hirtelen maxra nő. Valójában nem esik a sebesség nullára, csak megnő a max sebesség a warp sebességre, amihez képest a 100-500 m/s propulziós sebesség valóban nullának néz ki. Amikor ez a max sebesség váltás megtörténik, AKKOR vagy warpban és akkor leszel célozhatatlan. Ez a gyorsulás pedig durván annyi idő alatt történik meg, mint amennyi az align speed.

Gyakorlati tesztem az volt, hogy megtettem 12M értékű áruval a Jita-Amarr 9 ugrásos útvonalat. A tapasztalat pozitív volt, nagyon gyorsan warpoltam.

Locking time
A kérdés az, hogy a 2.5s align time mire elég. A célzás ideje a célzó és a célzott hajó méretétől (signature radius) függ. A Condor elég pici, 41 méter nekem az inertia stab 10% büntijével együtt. 2.5s alatti célzási sebesség esetén van esély, hogy elkapják. Ez nem is olyan triviális, a célzáshoz szükséges idő ugyanis függ a célzó scan resolutionjétől (Sensor Boosterek és csomó egyéb hasonló modul boostolja) és a célzott méretétől. Minél kisebb egy hajó, annál tovább tart becélozni. Nem találtam a weben működő targeting time számolót, csináltam egy sajátot google spreadsheetben. Nem garantálom, hogy jó, de a fellelt infók alapján ez jött ki. Világosan látszik, hogy elég magas scan resolutionra van szükség a Condor időben történő lockolásához. Gyorsan rákerestem egy Tornado gank fitre, 1021 scan resolutionje volt, azzal 2s alatt tudná lockolni a hajómat, ha nincs Signature Analysis skillje. Ez nem annyira bíztató. Viszont hogy már tudunk konkrét számokat, megcélozhatjuk a 2s alatti align timeot, az valószínűleg elegendő lesz a legtöbb ganker ellen.

Undock bookmark
Ez egy érdekes dolog: undockoláskor van ugye egy 30s immunitás, ami leesik amint elkezdünk utazni: alignolni és gyorsulni a stargate felé. Ez nagy hajók esetén komoly probléma, mert soká tart. Ha viszont abba az irányba akarunk warpolni, amerre a hajó néz és legalább a max sebesség 3/4 része megvan, akkor instant warpolni lehet. Undockoláskor a hajót kilöki az űrbe az állomás, max speed garantált. Az undock bookmark egy olyan hely az űrben, ami (majdnem) pontosan az űrállomással szemben van, de attól legalább 250km távolságra, az űrállomás gridjén túl. (A gridekkel kapcsolatosan infót az előző post végén linkeltem) Warpolni csak ilyen offgrid célpontra lehet. Egy gyors hajóval undockolni kell és menni egyenesen 250+ km-t, addig amíg el nem tűnnek az űrállomást körülvevő űrhajók az overviewről. Ekkor kerültünk le a station gridjéről. Itt megnyitni a People & Places menüt, places fülön Add Location, pl "Jita undock offgrid", elmented és legközelebb undock után az első és egyetlen dolog amit azonnal csinálsz, az az, hogy erre ráwarpolsz. Ha nem ütközöl más hajóval ebben a pár másodpercben akkor kb align idő nélkül egyesen tudsz instant warpolni erre a távoli pontra, máris kívül leszel a station mellett álldogáló gankerek hatótávján.
Én tegnap megcsináltam a Jita undock bookmarkot, 575 km-re kellett távolodni, mire megszűnt a grid. Jó nagy gridje van neki.
Egyébként ezt is lehet counterelni, ha elég lassú a hajó, vagy ha megáll az undock bookmarkon...

Dock bookmark
Stargateből az állomásra dockot kattintva gyakran nem áll meg elég közel a hajó az állomáshoz, és ennek következtében sok idő is eltelhet, amíg behúznak a dokkba. Elvileg segít ennek az elkerülésében, ha csinálunk egy dock bookmarkot is: undock után az állomás dokknyílására duplaklikkelve a hajó meg fog fordulni és bearaszol oda. Ott a fent leírt Add Location művelettel vegyünk fel egy bookmarkot, pl "Jita dock" néven és kész is. Ha ide érkezünk cuccal, a rendszerbe érkezéskor ne dockkal menjünk az állomásra, hanem ezzel a bookmarkkal (az állomásBAN fogunk landolni) és amint kijöttünk warpból (eltűnt a warp drive active felirat) azonnal lehet dockolni. Ekkor tehát ismét targetelhetetlen volt a hajó.

Összefoglalva: nagyon nehéz megfogni ezt a hajót, csak erős sensor boosterelt shippel lehet. Meg fogom próbálni lowsecben is a dolgot, felveszek valami állomásra megfelelő bookmarkokat és hozok/viszek némi árut. Első körben nem túl nagy értéket, csak látni akarom, hogy tényleg működik-e az elképzelésem.

Két skill, amiről elsőre nem feltétlenül gondolnád, hogy jól jöhet a kereskedelemhez:
Evasive Maneuvering: +5% ship agility szintenként -> rövidebb align time
Warp Drive Operation: -10% capacitor költség a warpolásra per szint -> olcsóbb warpok, hasznos lehet ha a hauler defenzív moduljai leszívják a capot


Ha valami tapasztalt játékos olvassa és hibát talál, jelezze.

Nincsenek megjegyzések: