2008-06-16

Shadow priest gyorstalpaló

A warrior tankolás gyorstalpaló után itt a shadow priest kisokos is. Kifejezetten a játék PVE szemszögéből elemzem a shadow priestet, akit a pvp érdekel, az itt sok bölcsességet nem fog találni.


Mi a shadow priest feladata?
Nos ez attól függ, milyen contentről van szó. 5 fős instákban mindenképpen egy DPS/healer hibrid szerpköre van. A hibrid alatt azt értem, hogy 1) a healer esetleges halála esetén azonnal át tudja venni a healt és még dps felszerelésben is meg tudja akadályozni a wipeot szinte minden esetben. Saját tapasztalataim legalábbis ezt mutatják, még heroic MgTben is sikeresen mentettem meg reménytelen helyzeteket. 2) megfelelően gearelt és jól játszó csapatot simán egyedül kihealel keményebb heroicokban is. Ez is saját tapasztalat. A jól játszás alatt elsősorban azt értem, hogy ne húzzon mindenki aggrót folyamatosan és a tank tudja megtartani a healaggrót. Bár ez utóbbival shadowként se volt sok gondom, a pom aggresszív használata ezen rendkívül sokat segít. Az sem árt, ha a DPS magas, hogy ne tartson semmi se túl sokáig, mert akárhogy is nézzük, a shadowpriest gyógyító potenciálja elég drasztikusan elmarad a holytól.
Raidekben a sebződések annyira magasak és a bossharcok olyan hosszúak, hogy a damage gearben healbe átváltó módszer nem sok eredménnyel kecsegtet.
Egy 10 vagy 25 fős raiden a shadow priest elsősorban manavisszatöltő szerepet tölt be, másodsorban pedig sebzést oszt és a csapatját healeli.


Konkrétan mit nyújt egy shadow priest egy pve csapat számára?
1) mana visszatöltés: a vampiric touch dot fenntartása alatt okozott sebzés 5%-át manaként tölti vissza az egész csapatnak. Progress raideken általában valamelyik healer csapat kapja meg ezt a manát, farm raideken általában a manafüggő DPS mellé érdemes tenni a manabatteryt. (mage, huntard, ele shammy mellé főleg)
2) CC - mind control útján. Ez egy nagyon jó CC, ugyanis akár 2 mobot is ki tud vonni a forgalomból. Sajnos nem tart örökké és picit rizikós a használata. Az MCzett mobbal be lehet tankolni egy másik mobot, ez így -2 tankolandó mob. Ha a DPS gyorsan dolgozik, az MC rövid időtartama nem okoz problémát. Egyes esetekben az MC újra applikálható, ehhez arra van szükség, hogy az MCből kijövő mob ne darálja le a papot 3 másodperc alatt. Kevésbé hasznos és ritkábban használható CC az aoe fear is amit tolni tud a pap. Instákban a fear általában csak végső eszköz, ezért ez ritkán kap szerepet, de hasznos lehet.
3) stamina buff, shadow resist buff. Ezek nem stackelő buffok, elég 1 priest a 25 fős raidbe is, hogy mindenkin fent legyenek a szükséges buffok, de mégis meg kell említenünk itt ezt.
4) misery: +5% sebzés minden kaszter számára a shadow priest által sebzett mobon.
5) shadow weaving: akár +10% shadow sebzés a sebzett mobon. Ez a lockok számára jó. Meg persze a shadowpriesteknek is.
6) aoe heal a vampiric embrace segítségével: ez komoly plusz aggró tud lenni, de ahol nagyon kell az a heal amit ad, ott általában letankolható. (Morogrimen simán nem mertem használni mert ott a tank aggrója durván nerfelve van a melee lassító debuff miatt, de mindenhol máshol feltettem eddig)
7) dispel, mass dispel: ezek főleg 10 fős és kisebb tartalomban jönnek elő, 25fős raideken a dispelt általában palák vagy healer priestek intézik, mass dispel meg nem szokott kelleni. (Tudjuk, Muru meg Felmyst kivétel... :D) A priest dispelje offenzív dispel, tehát ellenséges célpontra is nyomható. Azaz az ellenfélen levő veszélyes magic debuff is leszedhető vele, illetve a raid tagokat sújtó dispelelhető MC effektek is leszedhetők vele. (Ezeket az MCket pala nem tudja leszedni mert az ő dispelje nem offenzív)
8) offheal: a fent már említett esetekben a heal képesség is jól jöhet. 25fős raidekben gyakorlatilag nem fog előfordulni.

Az egyetlen raid support képességünk ami stackel (tehát ami miatt van értelme 1-nél több shadow priestet vinni valahova is) az a mana és hp visszatöltés VT és VE útján. A többi buff és debuff fenntartására, megadására elég 1 priest a raidben.

Mivel a shadow priest személyes DPSe nem túl jól skálázódik a felszerelésével, ezért hosszútávon nagyon lemarad a tiszta DPS osztályoktól. Ellenben az általa nyújtott mana és HP visszatöltés, valamint a misery és shadow weaving bármilyen esetben is legalább 1 shadow papnak spotot garantál bármelyik 25fős raiden. A manavisszatöltést nem szabad lebecsülni, sokat dob a manafüggő osztályokon, ha nem manapotira hanem pl destruction potira tudják elhasználni a poti CDjüket.


Hogyan sebez a shadow priest?
Igazán el lehet ezt mondani egy mondatban is, de nem célszerű :) Sebző spelljeink:
1) Vampiric Touch (VT): 15 másodpercig tartó dot, 1.5sec kasztidővel. Manát tölt vissza a csapatnak.
2) Shadow word: pain (SWP): talentelve 24 másodpercig tartó dot, instant.
3) Mind blast (MB): 1.5 sec kasztidejű direkt sebzést okozó spell. Elég nagyot sebez, de van rajta egy 8 másodperces CD, ami talentekkel akár 5.5 secre csökkenthető. Figyelem, a CD a kasztolás befejeztével indul, tehát maxra talentelve is leggyakrabban 7 secenként nyomható el. (1.5s kasztidő + 5.5s cd) Critelhet.
4) Shadow word: death (SWD): instant sebző spell, 12sec cd. Az okozott sebzéssel azonos mértékben a priestet is sebzi. Dotként működik, dobhatod a hátad mögé is, dotra immunis dolgok erre is immunisak, stb. Critelhet.
5) Mind flay (MF): channelelt, 3 másodperces spell. Másodpercenként tickel egyet.
6) Starshards (SS): night elf racial, arcane alapú instant dot. 15sec időtartam, 30s cd.
7) Devouring plague (DP): undead racial, instant dot, 3 perc cd.

A shadow priestnek NINCS spell rotációja. Első szabály, hogy ne fogadj el tanácsot olyantól aki szerint van. Az egy dolog, hogy a kommunikációs könnyebbség kedvéért rotációként hivatkozunk egy beszélgetésben esetlegesen arról, hogy milyen spelljeinket mennyire használtuk - de ez nem rotáció a hagyományos értelemben. Pl mageknek az 1 scorch 8 fireball az egy rotáció. Priestnek ilyen statikus rotáció NINCS.
Egészen egyszerű oka van ennek: mind az 5 (7) féle spellünk más cooldownon van, ezek a cooldownok a latencyvel, spell hasttel, dobokkal, bloodlust/heroismmal folyamatosan, dinamikusan kezelendő helyzeteket hoznak létre.

A shadow priestnek PRIORITÁS rendszere van, nem rotációja. A prioritás pedig gyakorlatilag mindig ez:
1) ha nincs a célponton vampiric touch, tedd fel
2) ha nincs fent SWP, tedd fel. Inner focust SWPre érdemes elhasználni, ha nem undead vagy
2b) ha undead vagy akkor a DP felmehet itt :) Erősen javasolt inner focussal tolni
3) ha a mindblast nincs CDn, kasztold el
4) ha az SWD nincs CDn, és a helyzet engedi, kasztold el
5b) ha nyálelf vagy akkor a starshards felmehet itt, ha nincs CDn
5) ha az 1-4 pontból minden spell a célponton illetve cooldownon van, kasztolj Mind Flayt

Ez persze egy picit egyszerűsített leírása a dolgoknak. Jó eredmények (értsd magas DPS és sok visszatöltött mana) eléréséhez egy kicsit mélyebben bele kell magunkat ásni a dolgokba.


Hogyan működnek a dotok?
Ez bizony egy fontos kérdés: hogyan is működnek a dotok PONTOSAN?
Nos, a dot felrakásának pillanatától számított minden 3. másodpercben tickelnek egyet. Az SWP a 3, 6, 9, 12... majd a 24. másodpercben tickel egyet és közvetlen ezután leesik a célpontról. A jó damage eléréséhez szükséges legelső és legfontosabb lépés az, hogy
1) a dotjaid mindig legyenek megújítva a lehető leghamarabb azután, hogy leestek
2) viszont soha de soha ne legyenek megújítva AZELŐTT hogy leesnének
Ez az utóbbi érdekesen hangzik, nem? De gondolj bele: ha leesik a mobról az SWP-d miután egy utolsót tickelt, majd ezután fél másodperccel újra felteszed, akkor az előző dot utolsó és az új dot első tickje közt 3.5 másodperc fog eltelni.
Ha azonban fél másodperccel azelőtt hosszabbítod meg a dotot, hogy leesne, a tick számláló újraindul és elveszted az előző dot utolsó tickjét. Ezáltal két tick közt nem az optimális 3, vagy az elfogadható 3.5 másodperc fog eltelni, hanem 5.5! Ez hatalmas DPS kiesés. Ha folyamatosan levágod a dotjait utolsó tickjeit, 10-15%-ot is veszíthetsz a végsebzésedből és DPSedből!
A Vampiric Touch ebből a szempontból különösen hisztis, mivel nem instant: 1.5sec kasztideje van, ezért ideális esetben 1.5 seccel azelőtt kezdd el kasztolni a következő VT-t mielőtt az előző leesne! Itt ugyanaz a helyzet, mint az SWPnél. Ha megvárod, hogy leessen és azután teszed fel, buktál legalább 1.5 másodpercnyi VT időt. Ha korán kezded újra feltenni (több, mint 1.5seccel az előző végetérése előtt) akkor itt is levágod az utolsó tickjét szegénynek.
Kiemelten ajánlom tehát, hogy olyan addont használj a dotok követésére, ami tizedmásodperces pontossággal jelzi ki, hogy mikor fognak a dotjaid lejárni.

A mind flay is dotként működik, de channelelned kell, a lényege azonban ugyanez: a kasztolás kezdetekor még nem tickel, hanem 1, 2 és 3 másodpercnél ad le egy kis sebzést. Ezért érdemes végigvárni a következő MF kasztolása előtt a kasztcsíkot, hogy az utolsó tick ne vesszen el. Ez sajnos nagyon függ a pingedtől, quartz pl segíthet benne, hogy lásd mikor tudod biztonsággal elkezdeni a következő spellt.


MF clipping
Azaz a mind flay megszakítása. Nem véletlen van erre egy külön témakör szánva. A mind flay a legkisebb prioritású spellünk, amit akkor nyomunk, ha minden más a helyén van vagy CDn van. Ha jól bírjuk manával a csatát, érdemes megszakítani a mind flayt azonnal, amint valamelyik dotunkat meg kell újítani, vagy lejárt a MB/SWD cooldownja. Azonban NEM érdemes ész nélkül clipelni az MFet - a második tick után érdemes megszakítani, vagy pedig soha :) Miért? Mert a kasztolás megkezdésekor aktiválódik a global cooldown (1.5sec), így az első tick után megszakítva lesz fél másodpercünk amíg nem tudunk kasztolni de már nem lesz második MF tick sem, így 0.5sec DPS idő elvész.


Tippek-trükkök
Sok apró trükk van amit akár bossokon, akár trashen hasznosítani lehet.
1) érdemes az SWP-re rámakrózni az inner focust, hogy CDre legyen tolva.
2) érdemes a spelldamaget adó trinketeket a VT kasztolására makrózni ugyanígy a CDre tolás miatt.
3) a shadowfiend profitál a shadow spelldamagedből, ha lehet a trinket használata után idézd meg. Aoe damaget toló encountereknél próbáld olyankor lerakni a kis dögöt amikor nincs aoe (tipikusan az aoe effekt után közvetlen).
4) ha problémás az SWD sebzése, de a VE-t tudod használni akkor próbáld meg az SWD-t az MB előtt használni, ha egyik sincs CDn, így az MB azonnal gyógyít is magadon SWD után.
5) az encounter hosszától és a környezeti sebzéstől nagyban függ, hogy tudod-e a teljes arzenált használni. Amíg rossz geared van, 5-6 perces csatát már nem igazán fogsz potival se bírni úgy, hogy MB-t és SWDt is tolsz végig CDre. Ilyenkor az SWD kihagyható, MB ritkítható. Magas környezeti sebzéssel rendelkező encounterekben az SWD a sebzés bekapása utánra időzíthető - amikor garantált, hogy nem kapsz újra splash damaget mielőtt felhealelnének.
6) trashen ha több mobot is be tudsz dotolni, 2 vagy 3 mobbal érdemes csak foglalkozni, ezekre mindkét dotot érdemes feltenni. Aoe pullnál elmehetsz kávézni vagy minél több mobra VT-t dobhatsz miközben az MB/SWD megy CDre. Sokminden értelmeset az aoe pullokon nem lehet csinálni.


Teljesítményed elemzése
A teljesítményed elemzése nagyjából az alábbi irányvonalon mozoghat WWS vagy recount alapján. Példaképp nézzük az eddigi legjobb szereplésemet, ZA Nalorakk. Ez egy tank&spank csata, lehet full DPSt nyomni. Egyedül a kb percenként nyomott aoe silence akasztja meg a nonstop kasztolást, threattel nem szokott gond lenni, tehát ez egy elég ideális állapot.

- Nézd meg mennyi a "DPS time". Ez nagyjából a csata idejével egyezik meg, de vannak olyan bossok ahol nem tudsz DPSelni végig. Ott a DPS time alacsonyabb. Spriestnél a legtöbb esetben a DPS time 95-100% kell legyen, hiszen bármennyi mozgás vagy aggroreset is van, a dotok mindenképp tickelhetnek általában. Nálam ez itt 100%. Törekedni kell rá, hogy 100%-ot közelítse a dps time.
- A DPS timet másodpercben kifejezve oszd el 3-mal. Mind a VT-nek mind az SWPnek durván ennyit kellett tickelnie ha jól csináltad. 177 sec DPS time-om van, mindkét dotomnak 59-et kellett volna tickelnie. Ehelyett lett 54 SWP és 53 VT tick. Ez durván 90% uptime. Lehet kevesebb tickem amiatt, mert esetleg néha nem újítottam meg időben a dotot (akár a silence miatt), vagy ami rosszabb lehetőség, hogy levágtam dotok utolsó tickjét. Ez utóbbira rohadtul figyelek, ezért minden bizonnyal a megújítás nem volt 100%ban tökéletes. Ezt a bossfight videóról való visszanézése is megerősítette.
- 3/5 improved MB-m van azaz 6.5sec az MB cooldownom. Magyarán 8 secenként lehetséges elnyomnom egy MBt és 12-nként egy SWD-t. Persze ezek a számok sose fognak kijönni mert a VT/SWP megújítása a top prioritás, valamint az MF-et se érdemes 2 tick előtt clipelni. Ezek miatt az MB/SWD cooldown kihasználása mindig csúszni fog. Azért nézzük meg, hogy 177/8 és 177/12-höz képest mennyit nyomtam ezekből. (hit+crit+miss számok összeadásával megkapom mennyit kasztoltam ezekből) 18 MB a 22 darab helyett és 12 SWD a majdnem 15 helyett. Ezek a spellek tehát durván 80%-on voltak használva. Úgy sejtem valahol 85-90% körül van az elméleti lehetséges maximum. A videót visszanézve csak 1-2 elmulasztott MB/SWD cooldownt látok, tehát a 80-90% kihasználás már szerintem jót jelent. 60-70% vagy kevesebb viszont már gyenge. Nyilván józan észt használva kell ezeket elemezni, sok helyen az SWDt nem lehet CDre nyomni a környezeti sebződés miatt.

Uptime számítgatás nélkül is elsőre kiugrik ha nagy a baj: ha a VT és SWP tickek száma nagyon eltér, az dot fenntartási gondot jelent. Ha a mind flay sebzésaránya 30% vagy afelett van, pedig nincs rajtunk sok haste, az rengeteg elmulasztott MB/SWD cooldownra utal. A normális tehát az, hogy a két dot azonos mennyiségben tickel, az MF pedig 24-28%-ot tesz ki a total sebzésben. Az ezektől nagyon eltérő számok problémára szoktak utalni.
Hát ennyi röviden a WWS elemzés. Hasonlóképp a Recountot is lehet használni rögtön a csata után.


A shadow priest gyengéi és erősségei
Gyengeségek:
1) Célpontváltás. A sebzésünk és a manaháztartás úgy van megtervezve, hogy egy célpontot lőjünk amin a VT, SWP és maxra stackelt a shadow weaving fent van. Több célpont feldotolásakor a másodlagos célpontokon levő VT-ből minimális mana jön csak vissza, ezért a célpontváltás nagyon negatívan érinti a manapoolt.
2) Dot alapú sebzés. Ez dotimmunis célpontoknál, mint pl totemek jelent gondot. Pveben elég kevés totemes harc van, itt gyakorlatilag szard le a totemet, nem tudsz vele semmit csinálni, legalábbis nem lesz hatékony. Van elég sok burst dps osztály akik ezt a dolgot kezelik.
3) Manaigényesség. Sajnos még jó gearrel, jól használt képességekkel is megesik, hogy a mana nagyon elfogyatkozik. Mindig legyen nálad manapoti és ha hosszúnak ígérkezik a csata, igyad CDre. Ne feledd az inner focust, a fiendet sem. Valamint ha addok vannak a csatában, bevetheted magad egy SWD-vel vagy MBvel elért killing blowért is, a spirit tap sokat tud segíteni ám :)
4) Gyenge skálázódás. Durván 2 shadow damage ér 1 DPS-t és 6-8 crit rating 1 damaget. 1200 shadow damage környékén kezd 1 haste rating 1 spelldamaget érni. A dotok ugye nem skálázódnak a hasttel, csak a felhelyezésük rövidül valamelyest. Az egyetlen amink jól skálázódik hasttel az az MF, de az még sok haste mellett is legalacsonyabb prioritás marad. Gyakorlatilag bloodlust/hero alatt sem kerül fentebb az MF.
5) 24 yardos mind flay miatt pár helyen meleenek minősülünk, Prince és Leo jó példa erre, ahol a meleevel együtt menekülni kell valami elől ha nem akarunk megdegleni.
6) Aoe sebzés teljes hiánya. A köbedotolás nem hatékony és nem potens kicsit sem.

Erősségek:
1) Aggróreset encounterek. Igen, jól olvasod. Egy direkt DPS osztálynak akinek a 2-3seces spelljei simán 4-8K-t critelnek, nincs más választása, mint aggróreset előtti másodpercekben teljesen leállni és reset után aggróépítés után folytatni a mókát. Ez simán 10+ másodperc teljesen 0 DPS-t jelent számukra. Ezalatt a priest teljesen nyugodtan fenntarthatja a 2 dotját, ha nagyon szerencsétlen esetben le is húzná a bosst reset után, egy azonnali fade visszaadja a tanknak az aggrót, garantáltan. Nem véletlen hogy a shadow priestünk Hydrosson és Leon folyton top3. Magam is próbáltam Leot, kurvára semmi gáz nincs a resetekkel, a 2 dot fent van fixen, WW végén fadelek, reset után a DPSt nem a burstös MB/SWDvel, hanem MFfel indítom, szevasz tavasz.
2) Futkározós encounterek. Nem nagyon kell ecsetelni, hasonlóan az aggróreseteshez, a két dot elég simán fenntartható alap DPSt produkál mozgós encountereken is, ahol a kasztidős DPS lófaszt nem tud csinálni futás közben.


A shadow priest felszerelése
Ez egy egyszerű téma. 5/5 shadow focus mellett 6%-nyi hit ratingre van csak szükségünk. Draeneiknek csak 5% :) Ezzel 99%-ban landolnak a spellek a raidbossokon is, ami nagyon fontos és elsődleges prioritás. Ezután csak és kizárólag spelldamagera és staminára érdemes öltözni, 1000-1200 damage környékén lehet hastet felpakolni. (Itt akkor nagyon figyelni kell, hogy a haste miatt picit később kell csak újítani a VT-t) Critre soha nem öltözünk. Az egy dolog, hogy egyes cuccokon van crit, nem kell ezeket sikoltozva elkerülni, csak be kell számolni, hogy a crit értéke szinte nulla, egy 30 damages gyűrű jobb, mint egy 25 damages+15 crites.

Nyilvánvalóan a gemelés is ennek szellemében megy, konkrétan én úgy vagyok vele, hogy a spriest olyan mint a kanos férfi: kívánja a lukakat :) Socketes gearek szoktak a legjobbak lenni, tele kell tömni 9-12 spelldamages gemekkel ezeket, vagy ha még nincs meg a hitcap akkor hit gemeket beletenni. Nagyon esetlegesen megérheti elhozni spelldamages socket bónuszt, ezekhez dmg/sta, haste/dmg gemeket érdemes használni, esetleg hit/dmg vagy hit/sta ha a hitcaphez még kell hit.

Az intellect lényegtelen, a manapoolunk mérete a spelldamageval skálázódik a VT-n keresztül, felesleges intet halmozni. Spirit a regeneráció miatt jól tud jönni, de nem kell rá koncentrálni. Minél több a spelldamage (shadow damage) egy shadow papon annál több manát tölt vissza magának és a partyjának aminek az eredménye az, hogy jobban ki tudja használni a viszonylag drága MB/SWD spelleket a legtöbb cooldownon, azaz teljesebb "rotációt" tud tolni egyre hosszabb csatákban.

A stamina az SWD miatt fontos szerintem, egy unbuffed 6-7K már Karára is nagyon jól jön, később pedig 7-8K a minimum amit jónak lehet nevezni.

Elvileg az FSW set nagyon jó a shadow papnak, nekem azonban az alacsony stamina miatt nem jön be. (Nem mellesleg szeretek néha holy is lenni és akkor fsw tailorként semmi komoly előnyöm nem volna a tailorságból abban az esetben) Hasonló, staminás problémáim vannak a spellstrike settel és a belt of blastinggal.

Könnyen beszerezhető trinket a Timbal's focusing crystal ami nagyon durva boost egy shadow priestnek, a játék egyik legjobb SP trinkete. Hosszabb csatákban 1.5-2%-át teszi ki a teljes sebzésemnek a belőle jövő shadow bolt, ami azt jelenti hogy csak a proca a trinketnek simán ér 20 DPS-t.

Ajánlott metagem: Ember Skyfire. Semmi más.


Források, ajánlott olvasnivaló
Elitist Jerks: shadow priest guide
Elitist Jerks: shadow priest teljesítményjavító tanácsadó topic - itt érdemes megnézni hogy lehet a WWSből kihámozni hogy jó-e a teljesítményünk
Dwarfpriest.com - minden fasza dolog priestekről, egy okos bloggertől

1 megjegyzés:

Unknown írta...

Köszönöm ezt az írást. Teljesen megváltoztatta a véleményemet a Shadow Papokról. Most már teljesen letettem arról, hogy a kívánt szint elérésekor at talentoljak Holyra. Mert látom értelmét a Shadownak is Raidekben! ;)
Mégegyszer köszönöm ezt a szinvonalas írást!