2008-08-28

Lassan vége már

Hand of Adal lettem végre, zomg. Meg vittem egy T6 kesztyűt, setbonussal majd jó lesz, addig avoid setbe befér. Lassanként már tényleg összeáll a passzív uncrushable set. Azzal lehet majd jól farmolni melee mobokat is :)

Amikor indítottam ezt a warriort, megnéztem hogy áll neki a T4. Bár nem igazán reméltem, hogy lesz olyanom. Most meg T6om van! OMG. Igazából többet értem el, mint gondolni mertem 13 hónappal ezelőtt. A játék során folyton kitűztem magam elé célokat, amiket általában sikerült megvalósítani, vagy látszott az alagút vége (néha dudált is mondjuk).

Lassan vége a BCnek, véglegesítem hát a célkitűzéseim listáját:
Találni egy jó fej guildet ahol MT lehetek
Kara full clear
Fullepic tankgear
Champion of the Naaru title
Macirun teljesítve
ZA maci hátas
SSC full clear
TK full clear
Hand of Adal title
Hyjal full clear
BT full clear

Ha Illidanra már nem lesz idő, azt nem fogom annyira bánni, mintha a maci hátas nem lesz meg. De elvileg meglesz :)

Érdekes téma továbbá, hogy mi volt jó és mi volt rossz a BCben és miért.

Heroic insták: szerintem nagyon jó ötlet, hogy egy nehezebb fokozaton is lehet extra jutalomért nyomni az 5fősöket. Igaz, ez az extra jutalom nem volt teljesen eltalálva, az tökre baromság, hogy a 70es insták heroic fokozata is ugyanazt dobja, mint a normál. Ez amúgy LKban helyre lesz téve. Szívesen látnék egy Hell fokozatot is. Meg nem ártana, ha kicsit jobban hangolnák kiadáskor a nehezített instákat, az nem volt fasza hogy egyes mobok hc UBben akkorát ütöttek mint a tank HPjának 75%-a. És nem ez volt az egyetlen elkúrt dolog :)
Daily questek: bár rühellem mindet (kivéve a BG és heroic dailyt), ez azért egy jó találmány. Egyrészt pénzszerzési lehetőség a leglámább embereknek is. Másrészt pl a daily HC questek elérik azt, hogy ne csak a legkönnyebb, legoptimálisabb instába járjanak az emberek, mivel az extra 2 badge megváltoztathatja, mi az optimális :)
Hibridek a raideken: BC előtt tank az csak a warrior volt, esetleg pár skilles, okos druid tankolhatott. Amelyik kaszt tudott healelni az szinte mindig healelt. Egyszerűen nem igazán volt raidképes egy csomó talentág. Mostmár ez megváltozott, bár pár helyen nem túl sikeresen - a palatankok nem voltak túl jók BC közepéig, a retri pedig még tovább nem volt rendberakva.
Badge rendszer: ez egy kurvajó dolog. Én eleve külön badge tiereket hoztam volna létre, ahogy LKban is lesz elvileg. Nem teljesen oké, hogy 5fősök farmolásából jön a T6-tal ekvivalens gear... de a másik oldalon viszont jó is ez, láttam és tapasztaltam is, hogy milyen könnyen, gyorsan fel lehet szerelni bármelyik altot T5-T6 képesre ennek segítségével. Illetve ki lehet hagyni a T5, T6eleje farmolását és lehet haladni, megnézni a contentet.
ZA timedek: legjobb pve ötlet eddig a játékban. A heroicokhoz hasonlóan növeli a content újrajátszhatóságát és élvezhetőségét.
Crafting: jó, hogy izmos dolgokat lehet craftolni, akár friss 70esként is.
Gemelés: ez is szuper dolog, kár hogy eléggé pénznyelő szerepkörbe került ez, nagyon sokba kerül már egy gear teljes gemelése, enchantolása. Remélem, hogy LKban ez nem fokozódik még az inscriptionnal is. Ha egy respeckor inscriptionokat is cserélni kell majd és megsemmisülnek, mint most a gemek akkor gáz lesz.
Consumable nerf: enélkül lehet, hogy nem raidelne csomó ember. Nem átlagembernek való minden létező buff kifarmolása minden raidre. Szerencsére már nem stackel minden mindennel, így kezelhetővé vált ez a probléma.

10 fős raidek: jók lettek a BC 10fősei. Kár, hogy csak kettő van. Karában Prince az egyetlen ami erősen elbaszott design, de minden más kb helyén van. Tételesen:

Kara, Aran: 5/5. Nagyon jó boss! Nem kell tank, csak szét kell ütni, mégis odafigyelős és izgalmas. Minden létező szerepkörben csináltam már és jó. BC-re direkt emiatt a boss miatt rerolloltam holy priestre, annyira tetszett az a gondolat (egy beta videó alapján), hogy itt healeljek. Ez egy olyan boss, ahol felmérhető, ki és mennyi hülye van a guildben.
Kara, Netherspie: 5/5. Szintén kiváló boss! Teljesen nem hagyományos a csata, ötletes, élvezhető a sokadikra is. Aranhoz hasonlóan hatalmas retard check.
Kara, Prince: 2/5 random tetű szar. NINCS jó taktika az infernalok elkerülésére. Csomóan azt hazudják, hogy van, de mivel se előrelátni se befolyásolni nem lehet, hogy hova esik a következő X infernál, így NINCS. Az egyetlen jó taktika, ha a DPS outgeareli az encountert és szarrá nyúkolják a bosst mielőtt az infernaloktól nem lehet hova elférni. Mindemellett a melee itt kb használhatatlan, amíg nincs 2 tierrel az instance szintje felett minden DPS.
ZA, Hex Lord: 3/5. Nagyon jó alapötlet, de néha egyszerűen védhetetlen amit csinál. MCzi az egyetlen priestet, és pont megtörik a shacklezott add, miközben az OT és MT fearben rohangál és a healerek épp spirit boltot healelnek? Ugye védhető? :) Ilyen és hasonló szarságokon iszonyat sokat wipeoltunk már.
ZA, ZulJin: 5/5. Nagyon eltalált boss, kicsit tuningolnám p4ben a claw rage sebzését, de amúgy mindenképp jóság.

25 fős raidek: sok jó élmény ellenére alapvetően csalódás. Sok okból. Valószínűleg soha nem leszek része olyan 25ös raidnek ami teljes olajozottsággal működik. Egyszerűen az már egy olyan létszám, ahol nagyon nehéz mindenkit egyszerre, fennakadás nélkül mozgatni, vezérelni. Ennek következtében a 25fős raidelésben mindig sok timesink marad, ami rohadtul zavar. Utálom, hogy soká tart a buffolás, hogy 25ösben mindig van pár ember aki új, vagy soha nem is olvasott a bossról, újra elő kell adni, el kell helyezni az embereket hogy ki hova álljon... Timesink, timesink. Tudom, hogy ezek nagyrészéről nem a content tehet, hanem a játékosok, de attól még nem látom áthidalhatónak, iszonyú kevés olyan guild van ahol ezzel nincs probléma. Ráaádásul továbbra is szeretnék félHC magyar guildben játszani, ez így tovább szűkíti a választékot :)

Szerencsére nem játszottam 25fős raidekben a BC elején, de valószínűleg szándékosan volt lehetetlent közelítően gyors repop timere a trashnek és még több HPjük is volt, mint most. Szándékos timesink/cockblock mechanizmus = fail.

Ha rajtam múlik, a 40es raidekről nem 10/25re mentem volna át, hanem 10/20-ra. Sokkal könnyebben managelhető egy 10/20as guild, mint egy 10/25ös. 20 ember ismétcsak sokkal könnyebben vezethető, mint 25. Szal nem tudom milyen drogot szívtak mikor ezt a létszámot kitalálták, de kár volt.

Másik hatalmas rosszpont az elbaszott attunement rendszer ami T5höz és T6hoz is szükséges volt. A T5 viszonylag hamar el lett törölve és amúgy is elég egyszerű bossokon át vezetett, de a T6 attunement már nagyon komoly, minden új recruitot átrángatni Vashjon és Kaelen hát bazmeg az nem lehetett jó élmény. Semmi szükség ilyen megterhető attunementekre, olyan kell mint Karának vagy Onynak volt - solozható/PUGolható.

Az egyetlen jó dolog, hogy nincs továbbra olyan, hogy a fél raid retardált vagy TVzik és mégis halad a csapat mint kés a vajban. Ld MC... Végre nem csak a tank/heal hátán nyugszik a raidelés, hanem sokhelyütt a DPSnek ki kell taposni a szart is magából, hogy eleget sebezzen és életben is maradjon. Ez alapvetően jó.

Ilyen elkúrások után akkor se kapna felfele mutató hüvelykujjat a 25fős raidelés, ha a bossok mind jók volnának. De nem azok, korántsem. Maguk az insták sem nyűgöznek le, sok a trash és vagy kurva unalmas, vagy kurva idegesítő. Néha a változatosság kedvéért mindkettő egyszerre. Egyes bossok igen jók, sok viszont a rajzszög bonyolultságú boss (főleg Hyjalban és BT elején). Akár fontosabb bossokra lebontva is megnézhetjük a dolgot!

SSC, Lurker: 2/5. Magas karakterrel néhol lehet közlekedni a víz és a platform között. Máshol meg kb lehetetlen. Mekkora terep design, bazmeg. Mindemellett az eldobálás miatt idegesítő tankolni. Nem kicsit, hanem nagyon.
SSC, Morogrim: 2/5. Idióta burst damage és kötelező palatank. Bukó design.
SSC, Vashj: 5/5. Ezzel a csatával szerintem minden rendben van, nagyon jó kis DPS check. A híd megnyitásakor a boss monológja kurvajó, imádom.
Maulgar: 3/5. Jó alapötlet, de a boss sebzése kegyetlenül felette van még mindig annak, ami ide logikus volna. Azok számára akiknek ezt tervezték (kék-T4 emberek), szinte túlélhetetlen. Tudom, mert healeltem ilyen tankot itt. Kurvaszar volt. T5ös tankkal volt hogy 1sec alatt 20K sebzést kaptam be, crush nélkül. 2 special külön timeren + autoattack = katasztrófa. Druid tank sokat könnyít rajta, no de átlagJános ezt honnan szopja? :) Mindemellett az encounter nem kicsit bonyolultabb, mint amilyennek az első 25fős bossnak lennie kéne.
Gruul: 5/5. Rajzszög egyszerűségű DPS és survival check. Mondanám, hogy a létező legprimitívebb 25ös boss, és így is van. Viszont nagyon fun. Tankkal, melee, ranged DPSsel és healerrel is szórakoztató volt mindahányszor itt voltam.
Magtheridon: 3/5. Kurvajó boss. Tényleg. Minden oké vele, kivéve talán a melee sebzését, amivel hasonló baj van mint Maulgaréval. Sajnos viszont egy rosszkor DCző ember = wipe. Nem szeretem az ilyen designt, ezért a levonás.
Hyjal: ez egy rohadt jó alapötletű insta. Viszont eléggé játszhatatlan. A hosszú, unalmas trashwavek miatt csak primitív bossokat lehetett berakni, most gondoljátok el milyen lenne, ha Arcsi előtt is volna 8 wave szar... Szóval 20 perc szarpucolás után bejön egy extra méretű trashmob és dob epicet. Úristen. Mindemellett ismétcsak palatank kötelező. Mindig amikor egy bizonyos spec nélkül lehetetlen, vagy túl nehéz a content, azt design bukásnak könyvelem el. Így ezt is.
Archimonde: 3/5. Nem kap full pontszámot az öreg, két okból: 1) igenis vannak védhetetlen halálok, amiből wipe lehet. Air burst a tűzbe, azaz bazmeg. 2) az átlag bosson ha egy-két ember DCzik vagy retardált, akkor nincs gond. Itt viszont ez majdnem fix wipe. Nem szeretem az ilyen designt. Pedig jó is lehetett volna. A körítése nagyon jó, a wispes móka, a vörösen égő világ csillagos ötös.
Kael: 5++/5. Első és utolsó 25fős boss, amin csak pici kényelmi javítás kellene ahhoz hogy teljesen tökéletes legyen. Nevezetesen a fegyverek lootolása rémálom, egyszerűen nem látni a halott fegyverek "grab pointját" aminél fogva lootolni lehet. Csak ezen (közvetve) legalább 10-15 wipe lesz minden csapatnak aki itt próbálkozik. Ahhoz képest, hogy milyen összetett és hosszú csata, szinte nulla random faktor van benne, ami meg van az elég megbízhatóan védhető. Jóformán csak az MT halála fix wipe, szinte minden mást simán vagy döcögősen, de meg lehet oldani. A mai gearben viszont az MT csak akkor hal meg, ha a healerek elbasszák, vagy az MT elbassza :) Random nincs benne. Tökre élvezném ha a raidekben a legtöbb boss ehhez hasonló lenne, minimális és könnyű trashhel körítve.
BTről sokat nem tudok mondani. Az első 4 bossot láttam, amik a vicc kategóriába tartoznak. Teronon a ghost kezelés sajnos inkább a rossz vicc. Az ott tapasztalható alacsony FPS és az hogy addonoktól, beállításoktól függően máshogy kezelődik a possess bar, az nagyon lerontja ezt a bosst.

Aréna, pvp: oké, én nem szeretem a pvp-t. Ettől még nem adnék rá thumb downt ha nem úgy gondolnám, hogy objektíve szar a wow pvp. Sajnos az a helyzet, hogy ez egy pve játék, amibe utólag erőltették bele a pvp funkcionalitást. És persze nagyon rosszul. Azok a CCk, snarek amik a mobok ellen logikusak, kellenek és jók, a játékosok ellen rettenetesen elbasszák a dolgot. Ez az ősidőktől fogva így van. Biztos bennem van a hiba, de nem tudom elfogadni, hogy halálra dotolnak miközben végig fearben rohangálok, vagy halálra döfködnek miközben cselekvésképtelen vagyok. Iszonyatosan brutálisan hülyeség a spell pushback, végre LKban ez valamelyest vissza lesz véve.

Szintén kurvanagy design hiba, hogy amíg pve-ben többé kevésbé minden gearhez van megfelelően igazított nehézségű tartalom (így a pve az elejétől a végéig egyformán élvezhető), addig pvp-ben a zöld geares ember is azonnal S1-S2esekkel kénytelen harcolni, ami gyakorlatilag azt jelenti, hogy akár hónapokig csak magát gankoltatni megy be, mert még pvp trinketje sincs, hogy kijöjjön a CCkből, stunokból. Ez kb olyan, mintha először SSC végén esne kék vagy lila gear, oszt nesze pucold be magad addig zöldben. Még "szerencse", hogy pvpben az is jutalmazza a rendszer, ha valaki csak a faszát lengeti. Ami persze megint egy faszság, de ahhoz képest hogy a pvp mennyire játszhatatlan, igazán mellékes :)

Aréna meg most mennyi is van? 3? És ott rohangál tereptárgyak körül 2x 2-5 ember, és ez egy MMORPG? Mármint érted, masszívan multiplayer egy 2-5fős csapat? LOL?

melee szopatás: miért kell minden második bossnak valami kurva erős AOEt nyomnia, miközben a ranged orrtúrkálva nukeolhat? Emlékeztek még BC elején hónapokig kb minden mob ami cleavelt, hátra is cleavelt? Úgy hívták ass-cleave. Meleet nem lehetett életben tartani csomó helyen. Remélem LKban ezt a tendenciát nem folytatják. Mindemellett a party szintű buffok miatt 1nél több melee csoport nagyon ritkán van átlag guild progress raidjein. De általában farmon sem. Magyarán ha melee vagy, szoptál, fele esélyed van értelmes raid guildet találni, mintha kaszter lennél. Mekkora egy szar design! Szerencsére a legtöbb party buff raid szintű buff lesz, így annyi meleet viszel amennyi jól esik. Vagy amennyit az encounter enged, de nem leszel lekorlátozva 5fős melee brigádra.

játék tanulhatósága: a raid encounterek legyőzése már jó játékismeretet igényel. Ami könnyen megszerezhető fórumokról. Ellenben maga a játék soha semmilyen módon nem utal arra, hogy pl "figyelj te hülyegerek, kell neked X spell hit rating, hogy ne legyen ennyi resisted mikor kasztolsz". Vagy nem mondja hogy "490 defenset szedj össze és akkor nem kapsz critet". Meg sokkal egyszerűbb dolgokat se mond. Ezért van egy csomó hülye béna játékos, aki még csak nem is tudja magáról, hogy az. És elmegy tankolni warriorral spelldamage gearben, meg balról jobbra rakja ki a talentjeit szép sorban, minden fára egy keveset :)
Ideje lenne már, hogy a játék valahogy rávezesse a játékosokat pár alap dologra, ez irányban látnék szükségét fejlesztéseknek.
Ez a témakör azért kap BC-kritika alatt fekete pontot, mert ebben a kiegészítőben nagyon fontos lett, hogy optimálisan geareljen/talenteljen az ember, de ugyanúgy 0 segítséget nyújt ehhez a játék, mint BC előtt.

loot is random: a token és badge rendszer ellenére még mindig idegesítő, hogy a loot random. Nem kell ecsetelnem pl az olyan szarságokat, hogy a DST egy 13%-os drop egy heti 1x ölhető 25ös bossból. Nem szerencsés, hogy van egypár must-have drop, ami kéne a fél raidnek és full farm mellett kb 2 havonta esik egy darab átlagosan...
Szintén probléma, hogy gyakran esik zsinórban a használhatatlan szar loot, vagy az a loot ami épp senkinek nem kell, de pl egy raiden kívül várakozónak meg de jó lett volna.
További loot tokenizálást szeretnék látni, vagy legalább a must-have lootokat farmolható instába tegyék - jó példa erre a shard of contempt. Vagy legyenek BOEk. Vagy crafolhatók. Mindegy, de ez így nem jó ahogy most van.
Láthatóan törekednek arra LKban, hogy kevesebb féle gear legyen, azaz ugyanazt a darabot minél több spec/kaszt használhassa - erre is jó pl a spellpower rendszer bevezetése. Ez csökkenteni fogja a random loot miatti szívást, legalábbis kevesebb loot megy majd a kukába azzal, hogy senkinek sem kell.

Végzetül. Hogy tetszik amit eddig LKból látni lehet? Nagyon. A BC-re azt mondtuk, hogy az egy új játék lesz. Úgy is lett. LKra ez legalább annyira igaz ismét. Egy teljesen új játék lesz!

4 megjegyzés:

Horasz írta...

rakd mar ki a belso forumunkra valahova....

szep osszeszedett iras. kulonosen a loot dropokrol szolo resz igaz, plane h dstrol van szo ami gyk. egyszer esett asszem.

H.

Zka írta...

A DKP oldalunk szerint 3 DST esett, de nem esküdnék meg h Keminek nincs. 17 Gruulból az nem is rossz. Mégis, kurvára hiányzik.
Van most afaik olyan rendszer is Sunwellben hogy egyes dropokat más dropokra lehet váltani a vendornál, ez is egy jó megoldás szerintem. Több ilyen kellene.

Zka írta...

Mármint érted, lehet 4 esett, de az egyik Keminek, csak ő... khmm törlődött! :) Bizony van neki is, most néztem meg.

Xaida írta...

/agree

a "játék tanulhatósága"-hoz annyit azért hozzáfűznék, hogy ahogy a halál ellen nincs orvosság, úgy a retard játékosokat sem fogja a helyes irányba terelni semilyen okos design. sajnos. (és ez az Arathor-ra fokozottan igaz) megint csak sajnos.